Top banner

lördag 26 februari 2011

Bergvärme

Jag var förbi huset idag och tittade. Har ingen egen nyckel så jag fick stå och titta in genom fönsterna. Det har satts upp OSB skivor och gips på en del ställen, ganska mycket el är dragen och det ser ut som om man har börjat isolera taket.
I veckan har begvärmehålet borrats, jag har inte fått det bekräftat men det skulle bli ett 111m aktivt hål. Dvs. 111m hål i berget, jag vet inte hur djupt det blev, ej heller hur långt det var ner till berget. Men jag hoppas att det inte var för långt till berg eftersom denna sträcka skulle kosta 500kr metern och det aktiva hålet 210kr metern.
Vi har bestämt oss för en Contura 556 utan täljsten, vi tyckte den var snyggast. Valet stod mellan denna och en Contura 560 med täljsten och Jötul 371 HighTop. Jötulen tyckte jag var ganska snygg och den hade "dold" täljsten, men det kändes som om men var tvungen att elda ganska mycket för att spara in det 7000kr högre priset. Enligt Nibes energiuträkning kommer vi att ha en årsförbrukning på 5600kwh och med dagen elpris så tror jag inte att det är möjligt att spara in detta under en överskådlig tid.
VI har även under veckan tagit beslut på hur tvättstugan ska se ut, det blev en enkel inredning med grovho med underskåp och sedan laminatskiva längs ytterväggen. Tvättmaskin och tumlare står fritt bredvid varandra ganska centrerat mot långväggen till vardagsrummet.
Budgivningen på våran lägenhet är i full gång och vi har fått bud är högre än vad vi hade önskat oss, så det är positivt.

Klicka här för tips på hur du skaffar mer trafik till din blog.
Rösta gärna på min sida genom att trycka på knapparna på högersidan.

1 kommentar:

  1. men contura kör väl med plåt istället för gjutjärn. Man får vad man betalar som alltid. Men med bergvärme blir ju en kamin bara för myseldning.

    SvaraRadera